tisdag 15 januari 2013

åteln i eftermiddags...

Hade en liten sittning på åteln nu i eftermiddag i samband med att det började skymma... åteln ligger i skogen så besöken på åteln kan komma alla tider på dygnet.. förra säsongen hade jag en räv framme kl 10 på förmiddagen.. Jag satt inte så länge idag utan nöjde mig med lite drygt 2 h..  månen är inte stor för tillfället så det blir rätt ansträngande att sitta längre på en halvmörk skogsåtel.. det dök aldrig upp någon räv..
Efter åtelpasset så körde jag bort till en åker nära bebyggelsen och testade ett lockpass.. min vän den skakande haren var med.. jag placerade ut haren en bit ut på åkern..satte mig tyst i kanten och väntade ungefär 5minuter..sen var det dags för harskriken..uuä! uää! uää! ekade det plågsamt över nejden..
ingen räv dök upp här heller..och efter en halvtimme gav jag upp..
Rävarna har förmodligen fullt upp med parningen nu,hörde räven vråla hemma härom natten..
För er som är nyfikna på den skakande haren så kommer här en bild.. den är inhandlad hos racerback,
fördelen med en rörlig bulvan är att den drar till sig rävens blick och man döljer på så sätt sig själv bättre..

1 kommentar:

  1. Jag har också en sådan bulvan. Har dock inte haft tid att använda den i någon större utsträckning ännu.
    Bra med lite snö nu, då syns den (och rävarna) bättre. Kanske bär det av till något gärde i eftermiddag - vi får se....

    SvaraRadera