måndag 22 oktober 2012

Stort intresse för ghilliesuit..

Ser att många som hittat till min blogg sökt på just inlägget om ghilliesuiten ifrån biltema.. jag har ännu inte varit förbi biltema och kikat på den... Jag antar att det nya intresset för just lockjakt på räv har dragit igång camouflagetrenden.. att vara väl dold vid rävjakt kan löna sig rikligt..även vid andra jakter är camouflaget ett bra hjälpmedel.. utöver ett bra camo så gäller det att förflytta sig på ett bra sätt..skuggiga terrängavsnitt döljer man sig bäst i.. grusvägens gräsbeväxta mittsträng är tystare än gruset.. när jag smyger brukar jag planera min färdväg..foten sätts försiktigt ner och jag rullar ner foten med fotens ytterkant emot underlaget..  skulle olyckan vara framme att man råkar trampa på en kvist som bryts så står jag blixtstilla och räknar till hundra. eventuella djur som hört nåt och tittat upp har hunnit böja ner huvudet och äta igen.. jag brukar dessutom ha för vana att lyssna på naturen..en skrämd trast till exempel har ett säreget läte..kanske en räv som smygit förbi den i närheten? Väl på pass så nyttjar jag terrängen på bästa vis..inget huvud som sticker upp utan nån bakgrund här inte.. alla rörelser sker i slow motion.. behöver man klia sig i ögat så gäller det att smeka upp handen framför sig längs med kroppen.. att all utrustning skall vara tyst säjer sig självt..inga termosar som slamrar i ryggsäck eller patroner i fickan som rasslar..och mobil med ljudet på är verkligen big no no.. tar man pass längs med en väg gör man klokt i att hoppa upp i dikeskanten med buskaget inpå ryggen.. Ghilliesuiten är ett grundcamouflage och skall förbättras med delar av växtligheten i den terräng man nyttjar.. handskar och ett dolt ansikte är en grundförutsättning vid många jakter..tex kråkjakt... Att mitt smygande funkar har jag upptäckt,jag har hittat sovande grävling,sovande bock, haft fåglar som landat på mig,ekorre som klättrat på mig och rådjur som kommit fram ca1m ifrån mig.. Allt det med min hemgjorda ghillie..coolt eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar