söndag 14 oktober 2012

Mata småfåglarna i vinter?

Hör du till skaran som tycker det är trevligt med småfåglar inpå husknuten vintertid? Det gör jag och varje år brukar jag mata dem..  besöken brukar domineras av talgoxar,blåmesar,nötväckor men även trastar, domherrar,hackspettar,mm mm Jag brukar köpa solrosfrön,jordnötter,hampfrön..feta fröer som ger bra med energi till frysande fåglar.. havre har jag oftast hemma så det bjuder jag på med.. trastarna brukar gilla äpplen som ligger på marken.. en och annan talgboll brukar hängas upp och den brukar räven släpa med sig om den hamnat för lågt.. idag var jag förbi Gekås i Ullared och hittade en fröautomat och lite småfågelgodis.. vettiga priser tycker jag..6kr för ett 6pack talgbollar..... jag har sedan tidigare ett fågelbord och två fröautomater men det skadar inte med en extra..rätt vad det är så har ekorren ockuperat den ena och katten den andra.. tycker det är bra att gynna småfåglarna hemma..har väl närmare 20holkar i trädgården som bostäder åt dem.. de äter mycket mygg och ohyra på en sommar.. kom ihåg att det aldrig är för sent att hänga upp holkar..de behövs på vintern också..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar