måndag 10 september 2012

Kaninslakt...

Idag slaktade jag två kaniner till middag..  att föda upp sitt egna kött är kanon.. ingen stress med transporter eller liknande.. bara 50meters promenad ifrån buren där de levt hela sköna sommaren ihop med sina kompisar.. Så här går det till: jag sätter kaninen på ett stumt underlag.. klappar till med ett tillhygge över huvudet.. kaninen stelnar till av slaget..sekunden efter skär jag halspulsådrorna med en kniv..kaninen hinner inte märka nånting..
därefter sticker jag ett hål vid hälsenan i bägge bakbenen.. hänger upp kaninen i köttkrokar..kapar huvud och framtassar med kniv och sekatör.. snittar upp runt bakbenen och lägger snittet tvärs över buken mellan benen..jobbar in handen innanför skinnet på ryggsidan.. snittar uppåt mot svansen och skär loss.. därefter drar jag av hela skinnet som en strumpa..sen greppar jag svansen..lägger ett snitt i 45graders vinkel på var sida..drar loss svanstofsen.. sen sticker jag in kniven i buken..sprättar upp.. aktar kisseblåsan.. drar ner ändtarmen..drar ut innehållet ur buken.. sparar levern(skär loss gallblåsan)..även njurar och hjärta går bra att spara.. kanin behöver inte hänga så när man är klar väntar spisen.. in under kran och skölj rent.. stycka.. framben,bakben,sadel,revbensskrott.. ..


2 kommentarer: