söndag 30 september 2012

Hemslakt av får...

I lördags hjälpte jag till med hemslakt utav får.. rättare sagt några lamm.
Jag har stor vana av slakt, men har bara slaktat en bagge sedan tidigare..
Jag anser att hemslakt är att föredra då djuren slipper onödiga transporter som stressar dem och att de kan slaktas i sin trygga miljö där de växt upp.. djuren som slaktas tas en bit ifrån övriga flocken så själva slakten sker utan deras närvaro... allt för djurens bästa..
Enligt lag skall djuret bedövas och efterföljande avblodning är själva avlivningen.. till bedövning använder man med fördel en bultpistol.. saknar man det så duger ett jaktvapen bra. Vi använde oss utav hagelbössan, ett hagelskott avlossat på nära håll ger en kraftfull effekt oavsett patronval.. jag använde US3:or och avlossade skottet ifrån knappt en meters håll.. inte en chans att stå på benen efter en sån smäll.. efterföljande avblodning skedde med morakniv.. hängde sen upp lammet i bakbenen och började med att flå av skinnet.. flådde av skinnet runt bakbenen och ner en bit längs buken..sen öppnade jag upp ett litet hål i bukskinnet.. tog tag i tarmen och mjölkade ner avföringen i tarmen en bit..kapa sen av tarmen och slog en knut på den...gjorde likadant med den andra halvan.. sen fortsatte jag flåningen med två snitt i skinnet,ett på var sida svansen och sen rundade jag svansen så jag fick ett bra handtag..bara att dra loss svans med tarm..sen fortsatte jag med att flå av resten av skinnet ner till frambenen som sågades av i leden..sen vidare ner till huvudet som det gjordes likadant med.. nu var det bara att öppna upp buken och tömma på innehåll..vom, tarmar,urinblåsa,mjälte,njurar,lever,lungor och hjärta,luftstrupe..  sprätta upp lite extra vid halsen och spola rent med vattenslangen... givetvis togs det vara på njurar,hjärta och lever.. ca45minuter per lamm tog det och det får väl ses som en rimlig tid för en oerfaren fårslaktare..med viss hjälp av ägarna...  
Fåret på bilden har inget med slakten att göra..fotad i Borås djurpark...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar