torsdag 13 september 2012

dagarna går fort...

Otroligt vad dagarna tickar iväg fort.. fångsten är igång för fullt även om inget går i fällan.. häromdan hade min grävlingfälla flyttat på sig en hel meter..nåt djur hade dragit eller puttat fällan men inte vågat sig i..
kråkfällorna är gillrade och jag hör nötskrikor dagligen..nåt borde fångas inom kort tycker jag allt..

Jag fick ett mejl igår om att en korp jag lämnat hos konservatorn var klar... spännande att se hur den blev.. ska försöka hämta den i dagarna..

Igår var jag iväg och metade mört på kvällen i hemmasjön..det var riktigt kyligt i skymningen.. i samband med de första kyliga nätterna i september månad så brukar det hända spännande saker på fiskefronten.. i Göteborgs kanal simmar det upp stora mängder vitfisk med abborrar i släptåg..dels pga havets salta vatten pressas inåt med höststormarna så fisken tvingas upp i sötvattnet och dels pga temperaturen är nån grad högre i kanalen.. i Vänersborg simmar stora mängder löja in i kanalsystemet med kylan och det lockar in massor av abborrar mm.. det skall nog komma några trevliga fångstrapporter här i höst...

I eftermiddag inhandlade jag två kungspytonormar.. pyton regius på latin... två normalfärgade djur..en hona och en hane..födda i fångenskap..de är lagom stora och håller sig kring dryga metern som vuxna..  de härstammar ifrån västra Afrika..de är huvudsakligen marklevande och nattaktiva.. de lägger ägg..
här är en bild på den ena skönheten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar