måndag 20 augusti 2012

nytt uppdrag...

idag fick jag ett samtal ifrån en hönsägare... en höna och ett gäng kycklingar i en utebur hade strykit med till nåt "monster"...  bolådan var uppbruten och kvar var bara fjädrar....
Jag hämtade hem mina 2grävlingfällor som inte gett nån fångst på ett tag...kollade kylen efter lämpligt bete.. dadlar,vaktelägg och päronpure fick det bli.. tog en sväng ut till hönsen och fyllde en påse med havre..
Väl framme hos hönsägarn så kollade jag buren,..mycket riktigt var det en grävling som varit framme..grävlingpäls i form av långa svartvitgråa strån låg i bolådan..  grävlingar uppsöker trädgårdar på hösten och ställer till mest oreda då..de behöver äta upp sig inför vintern..
fällorna är nu gillrade och imon får jag se om det sitter nåt monster i fällan.. en säck bröd och en bit fyrkantsnät lyckades jag tigga till mig också..nätet behövs till mina lazzefällors gavlar.. brödet går åt till mina djur och jag passa förstås  på att gillra de flesta av mina kråkbås nu ikväll när jag hade gott om agn..
bröd kan man ofta tigga till sig ifrån affärer och bagerier..till djurfoder och åtel..tänk på att inte åtla med för mycket bröd som ligger och möglar..möglig mat mår ingen bra av..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar