måndag 13 augusti 2012

grävlingskit...fällbygge och ålamörker..

i morse när jag vittja grävlingfällorna hittade jag nya spår.. bara ynka 10m ifrån fällplaceringen låg färsk grävlingskit..väl upptrampade stigar i gräset dessutom.. fick bytt ut betet i fällorna igen.. segt när fällorna ekar tomt både morgon och kväll..nån dag till ger jag platsen..
Fortsättning följer på Lazzefällorna.. idag fick jag hjälp att montera gillrerna i bottenbrädan.. hade handlat skruv för 75kr..fint ska det vara.. dessvärre verkar det svårt att hitta oljehärdad masonit med 4mm tjocklek..det krävs enligt specifikationen..3.2mm är den vanligaste skivan...
kvällskvisten fördrev jag med mete.. testade mete med fiskbit då jag hörde att några grabbar fått flera ålar på mitt meteställe..kanske kan det ha nåt att göra med att jag brukar mäska med mörtbitar där.. fiskar ju som bekant abborre med det.. knappt en halvtimme efter jag slängt ut mitt bete började det rycka i spöt.. 13fots matchmetespö och lätt flötetackel..jädrans vad starka ålar är.. för det var väl en ål? jajjemän!! en ål på dryga kilot.. sjön ligger ovanför tredje vattenhindret så ålen är lovlig där.. försökte mig på att dräpa den.. 5 hårda slag i huvudet..ingen skillnad.. skar av halsen.. simmade lika fint i spannen ändå... spännande fisk..  imorgon blir den rökt.. rökt ål är fina grejer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar