onsdag 29 augusti 2012

gärdesgårdar..

Gamla gärdesgårdar gjorda i sten finns det gott om i vårt land..  de är vackra monument över svunna tider..  ofta ringlar de sig fram över de marker där man jagar..  det fiffigaste med gärdesgårdarna är att de stått där de stått i flera hundra år.. öppningar i gärdesgården är med största sannolikhet passager för viltet..  räv och harpass intages såklart i gluggarna vid drevjakt... även vid fällfångst efter grävling så är gärdesgårdarna bra att nyttja.. längs med muren kan genomgångsfällan ställas eller så ställer man enkelfällan vid murens slut..
mink och mårdfällor kan enkelt byggas in i muren..våra små mårddjur letar efter möss och sorkar i diverse stenrösen.. vill man öka dragningskraften så lägger man hundfoder eller spannmål i muren med jämna mellanrum..en levande musåtel 100m lång räcker hela vintern.. 

4 kommentarer:

  1. Hej!! Jag såg på din blogg att du fått tag på giller till Lazzefällan, vill du dela med dig var du fått tag på dessa? Mvh Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej..jag kom över dem på blocket... de som marknadsförde dessa giller på 90-talet hette HB Råneå jaktprodukter,pl 5900,95591Råneå, senare såldes en fälla som hette Valsjöfällan som byggde på samma giller,Valsjöprodukter HB Bjuråker.. de kanske finns kvar??? mvh

      Radera
  2. Ska kolla detta!!! Det absolut bästa gillret i mitt tycke...

    Hoppas du får god utdelning med dina fällor!

    Själv lägger jag upp mina fångster på www.andjakt.se om du skulle vara nyfiken...

    Mvh Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack!klart jag är nyfiken... skall genast kolla..mvh

      Radera