lördag 7 juli 2012

rivning av jaktkoja...

idag har jag hjälpt till med rivning av en jaktkoja.. framöver ska det byggas ett tak och en grillplats istället.. jag besökte min åtel och där ekade det tomt som vanligt vad det gäller mat..gott om grävlingbajs fanns det istället och det ska bli kul att vaka snart.....några träd fick jag tjärat och nytt åtelmaterial hamnade på platsen..hunden jag passar fick följa med ut till skogs..
när jag kom hem ville familjen ta ett dopp i sjön och eftersom jag är en badkruka så åkte metspöet fram..några mörtar hann jag med..upptäckte att blåbären mognat och det betyder att jag snart har tomten full av ringduvor..ingen jakt på dem än dock..efter middagen åkte jag ut i båten och meta abborre,fick några fina matfiskar ca3hg per st..jag har agnat med fiskbit på kroken de senaste åren och snittvikten på abborrar har ökat..många över kilot har jag fått upp..för 2år sedan var min största abborre på 6hg! taktiken är följande..jag lägger mig utanför en bra risvase och metar mört,3-4mörtar strimlas i bitar och slängs ut runt båten..fortsätter meta mört och drar upp några till..sen byter jag till en större krok 4-6 och krokar på en fiskbit..oftast hinner man knappt få i fiskbiten innan hugget kommer..personligen tycker jag att abborrar över 5hg skall släppas tillbaka,stora abborrar är inte vanliga och beståndet förstörs snabbt..om vi nu inte snackar vänern där 2kg´s är vanliga.. filead abborre vänd i rågmjöl med salt och vitpeppar stekt i smör är en höjdare..även rökt abborre...mums...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar