måndag 4 september 2023

jakt på dovhjort

Den första september var det premiär på dovhjort. Hornbärande djur och kalv blev lovligt. Jag åkte upp till min vän vid kl1700 och stötte en flock dovvilt på väg mot passet.  Jag satte mig i tornet. Jag blickade ut över ängen och det dröjde inte länge innan 5 hindar och 1 kalv kom ut. De stod precis vid gränsen på 120 m håll. Någon timme senare kom det ut 2 hindar och 2 kalvar till.. Nu var det 10 djur ute. Alla kalvar var utom skotthåll dessvärre och inga djur bar horn. Någon timme senare tittade ytterligare 5 djur ut så nu var det 15 djur på ängen. Inte lätt att höja bössan om man skulle behöva. Som väl var så var alla utom skotthåll men plötsligt klev det fram 2 hindar och 1 kalv 15-20 m från tornet. Jag passade på att lyfta bössan när det passerade en bil på vägen bakom tornet. Sen siktade jag in mig på kalven och sköt. Alla djur utom kalven rusade till skogs. Kalven fick åka med mig hem. Gott om vilt i markerna så det blir en spännande höst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar