onsdag 30 augusti 2023

bockjakt

Idag kom jag ut på bockjakt, jag har varit ute vid ett tillfälle tidigare utan att komma till skott. Denna kväll satte jag mig i min skjutstege strax efter kl 1700. Det dröjde inte länge innan en bock klev fram i åkerkanten. Han gick åt fel håll så någon skottchans blev det inte. En get kom efter och en stund senare kom ännu en get. Efter dryga 2h så blåste jag i min lockpipa för att få dem att gå åt andra hållet. Ena geten blev skraj och sprang till skogs. Bocken och den andra geten stannade till en stund och tycktes vädra nåt. De stod länge och spanade och till slut började de gå dit jag ville. Jag planerade vart jag ville ha bocken för att avlossa ett skott. Sakta gick de framåt och när bocken passerade trädet som jag satt som skjutgräns för att kunna skjuta så lade den sig ner. De tog lega i 30 minuter!  Kanadagässen flög förbi strax efter kl 2000. Djuren reste sig upp och jag tänkte att bocken skulle få gå 10 meter till innan jag avlossade något skott. Sagt och gjort, bocken klev framåt, jag siktade och sköt och bocken och geten stod kvar?? Snabbt som tusan laddade jag om och avlossade nästa skott och nu föll den knall fall. Jag gick ner från stegen och släpade bocken till grusvägen. Sen hämtade jag bilen och insåg att jag kört förbi stället där bocken låg. Jag backade och körde över ena hornet så det knäcktes! En sån otur på min trofe!! Det var en liten bock så ingen vidare trofe men ändå, väl hemma sågade jag av det andra hornet med så det får bli lösa horn på hyllan hemma, jag har några såna sen tidigare. Bocken flåddes och grovstyckades och åkte in i mitt kylskåp. Det får möra några dar..... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar