lördag 10 december 2022

jaktmorgon

Ställde klockan på 0530 men vaknade 0700. Så morgonen blev inte som jag hade tänkt, men jag var på plats kl 0800. Jag satt på kompisens pass och hoppades på att få skjuta ett rådjur, en gris eller ett dovvilt.. Det fanns gott om klövavtryck i snön så djuren fanns i krokarna. Jag orkade bara passa till kl 1000 idag, sen smög jag en tur genom skogen. Minus 11 grader på termometern så det var ingen värme. Djuren lös med sin frånvaro så jag tankade motorsågen istället. Jag fällde bort granar vid vår koja som vi använder ibland och bättrade på den öppna ytan. Jag fyllde släpkärran med virket, sen kapade jag några träd längs vägen ner. Kärran tömdes och jag hälsade på min kompis, han var förkyld och satt inomhus framför brasan. Jag sa åt honom att jag skulle ta med ett lass björk hem och det gick bra. Jag fyllde kärran med en hög som jag hade liggande, och fällde ytterligare träd för att fylla kärran ordentligt för hemfärd. När jag kom hem så kapade jag kubb av allt. Nu ska det bara klyvas och stoppas i säck med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar