onsdag 28 december 2022

åtlat

Var borta vid vaktornet och åtlade idag. Det hade fallit nysnö och vid åteln gick ett färskt rävspår. Jag kastade ut köttbitar i åkerkanten. När jag åkte tillbaka upp mot gården igen så fick jag syn på en skabbräv. Det vore bra att få bort den men nu är det jobb ikväll. Jag kollade till min norska kråkfälla och när jag kom fram till den så hoppade en skata upp. Allt jag åtlat med var borta så en påse kompost hemifrån och några nävar havre kastades in. Ska ta och gillra fällan igen någon dag. På grannmarken där de odlar åkerbönor satt det både svanar och kanadagäss. Kajorna syntes inte till idag. Häromdagen åtlade jag vid ödetorpet igen. Grisarna hade varit på en annan mark i närheten av ödetorpet igår så de finns kvar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar