torsdag 27 januari 2022

skogsarbetat ännu mer.

Idag blåste det storm... men jag gav mig ändå på en röjning/gallring hemma i kompisens skog. Skogen är självföryngrad och troligtvis aldrig röjd, detta blir första åtgärden på säkert 40år..Han vill ha ner ett gäng träd som skymmer solen på kvällarna, det är en slänt ner mot stora vägen som fortsätter 400m bortåt. Jag röjde bort björk där de stod tätt och granar som var vissna eller som hade skador och kluvna toppar. Ekar friställdes och även någon sälg och asp. Tallarna höggs fram och enarna likaså. Brakveden kapades vid marken. Gråal och rönn sparades där de var nån kvalitet på dem. Jag släpade ihop en hög med virke som räcker till att fylla en släpkärra. De större träden som ska ner få jag ta när det är vindstilla. Imorgon ska jag nog ta hem ett lass ved... eller köra med röjsågen? vi får se....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar