onsdag 16 juni 2021

Hämtat sten mm

Var iväg och hämtade en släpkärra med sten idag.. Stenarna har jag plockat på en åker och de skall användas runt min damm.. När jag plockade stenarna fick jag syn på att bina som står på gården hade svärmat. Jag ringde upp ägaren och sa det till henne..Hon hade varken tid eller ork att fånga dem så jag kunde ta dem om jag ville. Jag ringde upp min biodlarvän och hon hade 3 tomma kupor redo hemma. Jag åkte således i ilfart hemåt med släpkärran.. sen plockade jag upp min vän och en kupa.. Men vi kom för sent tillbaka.. bina hade dragit redan.. Vi letade runt men lyckades inte hitta dem.. Otur må jag säga.. en svärm blir ju till ett nytt bisamhälle och är ju värd 1500-2000kr ungefär.. Jag fick hämtat hem 2 butkalkoner från min vän så nåt fick jag gjort ändå.. 

Här är bisvärmen på stolpen till fårhagen..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar