torsdag 17 juni 2021

fyllt spridarna..

Åkte upp till kompisens mark idag. Jag hade med mig en höbal till min åtel i granplanteringen och 4 säckar majs.. Så båda åtlar har fått fulla tunnor nu idag. Jag hjälpte kompisen att stapla ved.. han har kluvit upp den mesta veden utav träden vi fällde i vintras..  Kompisen har haft en star skogskran ståendes utanför ladan i ca 15år.. Den har stått delvis under tak så den tycks ha klarat sig rätt bra. Jag fick denna om jag behövde den så idag hade jag med mig släpkärran upp.. Den väger ca 180kg så det är ingen lätt pjäs att lyfta för hand. Vi tog loss trumman med vajer och kranens lyftarm.. och kedjorna till lyftarmen. Och vi lyckades att få på den på kärran. Kranen har hydralisk svängning men kolven och slangarna är bra slitna så den funktionen får jag plocka bort tills vidare. Tanken är att renovera upp kranen nu.. jag har beställt industrigulmaskinemaljfärg... men det kan väl inte vara ett enda långt ord? gul färg hursomhelst...  Det ska bli skoj att snygga upp kranen så den blir som ny... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar