lördag 26 juni 2021

bina i kupan.

Broder Tuck fixade en svealåda och ett gäng utbyggda ramar...Därefter spikade jag ihop en ställning att ställa kupan på. Det hela ställdes upp bakom mitt hus och därefter hämtades hinkarna med bin..  Dräkten fick jag ta på mig och rökpusten fick tändas.. Sen ställde jag upp en specialbyggd träskiva mot flustret på kupan. På kupan lade jag ett gäng täckbrädor men lämnade en öppning. Första hinken öppnades och tömdes rätt ner i kupan.. därefter satte jag på resterande täckbrädor.. Resterande bin hälldes på träskivan så de kunde vandra in i kupan själva.. När bina såg ut att röra sig långsamt så puffade jag lite rök på dem.. Merparten av bina försvann in i kupan. Nu när det gått några timmar så är bina ute och flyger för fullt.. frågan är bara om de orienterar sig i omgivningen eller om de letar efter en drottning som inte kom med hem... det återstår att se... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar