söndag 9 maj 2021

vakat gris..

Igår kväll bjöd jag med en kompis på grisjakt. Det är en kompis från det militära som jagar men som saknar gris på sin mark. Vi åkte upp till jaktmarken och han fick ta åteln med trefoten, jag satte mig i granplanteringen och vår kompis som äger marken tog ett annat torn. Klockan var 1900. Det dök upp nötskrikor och ringduvor... Framåt kl 2100 började det knaka.. Vid kl 2130 hörde jag nåt frusta/grymta.. antagligen gris som fått vind av mig. Vid kl 2200 hörde jag nåt igen.. Jag satt kvar... Vid kl 2300 knakade det på andra sidan om mig.. sen lät det som något bonkade på rulltunnans trä.. rulltunnan låg inte kvar på åteln. Markägaren gick hem då han tyckte att det var för mörkt. Min kompis hörde nåt som lät stort som en björn och satt kvar på åteln.. Vid kl 2340 lät det som nåt bröt i stenar en bit från min åtel.. Men kl 0000 gav vi upp och jag åkte bort och hämtade min kompis. På vägen upp mot passet stötte jag 2 rådjur.. Kompisen var rätt nöjd med kvällen även om han inte fått skjuta nåt.. han hade ju hört gris för första gången. Troligtvis var det en gris som fått vittring som han hade hört. Vi åkte hemåt men det blir nog jakt snart igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar