måndag 10 maj 2021

förlängt dammen..

Igår grävdes det vidare hemma i trädgården. Trädgårdsdammen förlängdes med en liten damm innan.. Vi grävde ett hål 3 gånger 4 m och ungefär 1-1.3 m djupt. Ena kanten grävdes så att jag kan plantera vass. Tanken är att ha den som näringsfälla innan min stora damm.. jag ska sätta växter som kan suga åt sig näring och rena vattnet. Det trycktes fram vatten bra ur marken för idag var dammen fylld. Jag åkte ner till trädgårdsmästeriet och kikade på växter och hittade en avdelning med dammväxter. Jag åkte hem med 3 olika sorters vass..och en mörk fin alunrot. Sen gick jag över till grannen och knyckte växter.. randgräs.. sköldpaddsört.. funkia.. gräsiris.... svärdslilja.. och sen hittade jag någon vild vassväxt nere vid infiltrationen hemma..  Jag har tidigare satt pioner... dahlia och alliumlök vid dammen.. Men nu har jag lite fler växter.. Jag ska sätta höga växter i bakkant av dammen och lägre framåt..  och i en salig blandning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar