söndag 4 april 2021

Rotskott..

Idag har jag bråkat med rotskott från diverse träd.. Jag ska fylla upp en yta på tomten som är 15 x 15 m ungefär.. Där växte tidigare en massa sly såsom sälg, gråvide och annat.. Problemet när man tar ner sånt är att det skjuter upp massvis med rotskott.. Ett alternativ är att ringbarka men det tar tid att ta död på dem...kopparspik i stubbarna sägs fungera men det tar säkert tid det med. Man kan borra hål i stubbarna och trycka i plugg med glyfosat.. då dör roten helt.. men jag tvivlar på att det är miljövänligt.. Jag ska ta bort så mycket jag kan och sen drar jag över en markduk innan jag fyller.. och hoppas att det kväver eventuella rötter så de aldrig orkar ta sig upp... Jag beställde en markduk idag med hemleverans... Det ska bli så himla skoj att få utöka tomten med denna yta.. och att kunna odla helt sjukt mycket... det kommer bättra på självförsörjningen enormt... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar