fredag 9 april 2021

grejat diverse...

Startade morgonen med att åka till bonden idag med..Jag hade med mig bössan och släpkärran.. Jag sköt lite kajor medan jag vänta på bonden.. Dessvärre hade bonden tagit sovmorgon då han haft jobb med en ko som haft problem under natten. Kossan hade en kalv som låg fel och hade drabbats av kalvningsförlamning och veterinären fick tillkallas. Kalven kom ut men kossan är något medtagen ännu.  Jag sköt några kajor trots stormen men sen dök bonden upp och hjälpte mig att lasta 2 gamla halmbalar. Jag åkte hem och lastade av halmen i mina bäddar och la upp en hög för nästa bädd.. Sen åkte jag och hämtade en släpkärra med hästgödsel. Det blev lite jobb då jag fick handskyffla och gå 10m med varje spadtag.. Men jag är inte direkt arbetsskygg så det gick rätt fort. När jag kom hem körde jag ut gödseln till mina bäddar och den nya bädden som skulle byggas. Jag röjde bort blåbärsris och mossa vid några gamla stubbar på gräsmattan. Sen hämtades motorsågen för att kapa bort så mycket som möjligt.. kedjan blev snabbt slö så jag fick spara lite stubbe i bädden. Sen tog jag ner ett gäng småbjörkar med fogsvansen.. Jag hamrade ner björkkäppar i en rund form kring stubbarna. Sen flätade jag björkris. Bottnade bädden med granris... sen halm.. därefter gödsel och sist halm på toppen. Det blev en fin bädd och där kan jag nog odla pumpa eller squash sen.. Änna kul att greja såna här bäddar.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar