fredag 26 februari 2021

röjt skog..

Fortsatte min röjning på jaktmarken.. Jag gick ner i slänten och röjde där vi talat om att ha ett pass.. men det var inte lätt att röja där.. endast björkarna fick stryka på foten...Hassel och ek sparades.. likaså fina granar...Jag åkte upp till gården och kompisen tyckte att jag kunde röja vidare på andra sidan vägen där han har en gammal brunn.  Jag röjde fram berget till viss del och och glesade ut så solen kunde komma in på toppen av berget..En stor ek röjdes fram och en hel mängd småbjörk och halvdöda granar röjdes bort.. Jag hann inte klart där idag..det är nog 1-2 Ha kvar att röja i det partiet...sen har jag en fläck på 1 Ha till om jag korsar en liten väg...  Värdet på skogen och tillväxten på träden kommer att öka då man ger plats åt de träd som har bäst kvalitet.. troligtvis kommer djuren få mer att äta när solens strålar når marken, sälgar och rönnar kommer få ökat livsutrymme och en chans att växa sig stora.. Jaktligt sett så kommer det bli möjligt att smygjaga...en skog att gå i utan att behöva pressa sig fram.... men det får inte bli så glest så att vildsvinen ger sig av..några tätningar måste sparas här och där.. Dagens röjning tog 3h... sen var jag tvungen att åka hemåt...på tisdag fäller vi eventuellt större träd och röjer fram ekar på en kulle.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar