torsdag 15 oktober 2020

Älgjakt/kalvjakt

Idag gjorde vi ett nytt försök på älgkalv.. Jag satte mig på mitt pass vid kl 0700.. När det ljusnat dök det upp massor utav fåglar.. ringduvor och nötskrikor flög kring ekarna. Vid kl 9 nångång så började det kännas som att det inte skulle bli nåt.. sen smällde det på grannmarken... och strax därefter började det prassla framför mig.. jag tittade ner och fick se en liten dovhjort. Pang så sköt jag den!  Hjort är så gott så det kändes fint..och faktiskt den första hjorten för mig. Vi samlades för kaffe..på vägen till bilen stötte jag 3 hjortar..Vi drack kaffe.. Sen spacklade jag kompisens hall..jag hade erbjudit mig att göra det senast när jag var uppe...och bakom huset sprang ännu en hjort. Efter kaffet fyllde jag på spridaren på åteln i granplanteringen...bytte batteri i spridaren och batteri till belysningen. Sen åkte jag till gården och grovstycka måndagens rådjur. Sen blev det att köra 10-12 skottkärror makadam till kompisens parkering. Kompisen bjöd på käk.. fläskpannkaka. Vid kl 15-16 nåt sånt gick vi till skogs igen. När vi gått knappt 100-150m så sa kompisen: kolla där... och där stod en älg.. den var dock lite stor för att vara en kalv.. det var snarare en fjoling... den fick vara. Vi satte oss i varsitt torn och kompisen hade 2 hjortar framme men de vände bort.. Efter mörkret åkte jag hemåt och finstycka och malde färs utav rådjuret...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar