söndag 12 maj 2019

mälta korn... gick inget vidare...

Troligen låg kornet för varmt för det grodde klart riktigt fort. Jag stoppade in det i ugnen på 50 grader för torkningen.. Efter 2h kändes det ganska så torrt.. Jag lät det ligga kvar i ugnen över natten.. Dagen efter höjde jag temperaturen till 100 grader.. sen körde jag ugnen i närmare 2h.. Finns tydligen många olika förfaranden med temperatur och tid beroende på vilken sorts öl som ska bryggas.. Har jag förstått det hela rätt så torkar man med mer värme för att få mörkare öl.. Jag har inte någon maltkvarn så jag gjorde ett test med stavmixern... det gick åt skogen totalt... Stora bitar och hela kärnor blandat med mjöl..   Jag gjorde ett griskok på 4 dl korn och 2 liter vatten.. Sen silade jag bort kornen...  Lät det svalna i en hink och därefter slängde jag i torrjäst och 2 dl strösocker... Nån öl blev det inte av denna test... men det borde bli bra grismäsk... Jag låter det jäsa några dar och sen lägger jag i resterande korn i hinken och blöter upp det.. grisarna borde älska det... Det blir till att köpa färdigmältat och malt korn framöver om jag ska brygga öl... Här är kornet före torkningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar