tisdag 29 januari 2019

vakat..

Satte mig i vaktornet vid kl 2000.. Vädret låg runt nollan och det droppade lite lätt regn.. Sikten var riktigt bra trots att månen är på väg bortåt.. Vid kl 2100 fick jag se nåt i kanten av buskaget.. Det visade sig vara skabbräven och denna gång skulle den inte komma undan. Jag fick in den i kikaren.. inväntade bredsida...men räven svängde upp mot mig.. den reste på huvudet och jag tryckte av.. Skottet gick förmodligen genom både hals och rygg.. Men räven gjorde några stappliga vingliga steg framåt.. Jag laddade om fort som attan men räven vände och sprang ner i svackan..Jag satt kvar tyst i 30 min.. utifall att jag bommat så borde den titta fram igen tänkte jag. Men jag var nyfiken så jag gick för att undersöka skottplatsen.. Först såg jag inget..men när jag tittade i språngspåren så fanns det blodstänk.. Spåret fortsatte in i buskridån..efter 20 m fanns det en stor blodpöl på en stubbe..Men ingen räv.. spåret fortsatte och mer blod hade runnit.. riktigt mycket.. Spåret gick in under en buske och en rotvälta.. Jag gick runt men kunde inte se att spåren fortsatte.. Räven låg med största sannolikhet död under buskarna.. Jag kände inte riktigt för att krypa in där under med huvudet före.. jag får hämta räven imorgon bitti istället.. Jag åkte iväg till gristornet borta på bondgården för att vaka istället.. Bonden höll på att blanda foder till kossorna... som bonde tycks man jobba dygnet runt.. Jag gick ner till tornet och det dröjde inte länge innan första räven hördes.. och ytterligare rävar skällde.. Jag kunde inte se några..Ett högljutt skrikande hördes från änden på åkern.. jag tror att det var rävar som slogs...och var det inte det så var det vildsvin.. det lät som någon ströp en griskulting typ... Jag satt kvar till 2345... Bonden jobbade fortfarande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar