tisdag 29 januari 2019

eftersök på skabbräven..

På morgonen gjorde jag ett eftersök på skabbräven..fast utan hund..man vill inte riskera att jycken får skabb i onödan..spårsnön var ju tillräckligt bra. Jag gick till busken där den krupit in igår.. Men det visade sig att den krupit ut igen.. och med jämna mellanrum hade den lagt sig och blodat ner rejält.. Blodstänken fortsatte i spåren så den kunde inte vara långt borta.. Efter några hundra meter gick den över gränsen. Jag ringde en i jaktlaget och frågade om jag kunde fortsätta att spåra räven på deras mark. Med mängden blod så kunde den inte vara långt borta som sagt..Det var okej och jag klättrade uppåt i berget.. Nu var blodpölarna tätare och det förvånade mig att den gått såpass långt. Längst upp på bergstoppen såg jag en rejäl pöl.. Undrar om den gått i gryt där uppe tänkte jag.. men den låg alldeles nedanför blodpölen..död. Jag hade träffat i ryggen.. Skönt att den hittades trots allt.




2 kommentarer:

  1. Hej.
    Har sporadiskt varit in och läst lite på din blogg och inspirerats.
    Och nu i dagarna fick jag fatt i två Lazzefällor av en äldre herre. Dessvärre tror jag att det fattas något alternativt att något är böjt, för jag lyckas inte gillra dem. Skulle du vilja ta bild på en av dina fällor i gillra läge? Så kanske jag fattar vad jag måste åtgärda på mina.

    /L

    SvaraRadera
  2. Hej.. ska se om jag hinner fixa det under morgondagen.. Det blir ett eget inlägg isåfall.. mvh

    SvaraRadera