torsdag 24 januari 2019

Skyddsjagat gås..

Bonden har problem med gässen och igår slog de ute på hans åker som ska skördas i vår.. Då gäller det att passa på att skyddsjaga så de begriper att de skall välja någon annan åker att äta på.. Häromdagen skrämde jag upp ett par hundra gäss genom att springa mot dem.. Men idag ville jag som sagt skyddsjaga.. Jag tog med 24 skalbulvaner och mina nya svanar.. samt liggömsle i vitt och snödräkt. Terriern fick sitta i bilen då hon är frusen utav sig.. Det är inte ofta hon behövs när man jagar i öppen mark men lagen säger att man måste ha apportör eller markerande hund..  Bulvanerna var uppställda strax före 0800..  så det var god tid tills gässen skulle komma.. De kom vid 1000 häromdan.. Gården invaderades av svartfågel vid 0830..  och vid 0922 kom de första gässen.. Första floget kom in för landning men flaxade upp i sista stund.. Det blev ingen gås där..  Nästa gäng kom in bättre och 2 kanadicker föll till marken.. Den ena la sig på rygg och det skrämde amtagligen de andra flogen..  Men man är ju inte sugen på att springa och röja sig när 3-4 flockar är på ingång.. Övriga gäss verkade genomskåda bluffen och svängde åt ett annat håll..  Vid 1045 plockade jag ihop grågåsbulvanerna och gick med dem mot bilen.. Och givetvis dök det upp ett gäng kanadagäss igen som jag kunde ha fått ner om jag legat kvar. Jag gick och la mig igen... men det kom inga fler.. Jag skar ur brösten på gässen och gav dem till bondens fru.... Här har du kött att testa sa jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar