fredag 4 januari 2019

diy svanbulvaner..

Januari är en fattig månad...och jag satt och kikade på svanbulvaner på nätet.. Jag vill ha några svanbulvaner för att förstärka bulvanbilden vid gåsjakt... det ska invagga trygghet hos gässen sägs det. De billigaste svanbulvanerna kostar från 300kr st plus frakt..  Jag gick ut i garaget och kikade lite.. jag hittade en bit formplyfa och sågade till 3 huvuden med halsar..ca 35-40cm höga... och 2 av dem blev raka och den 3e böjd.. Resten av plyfan användes till att göra 3 plattor som halsarna ska stå på.. ungefär 20x50cm blev de.. halsarna kläddes med vitt tyg och stoppades lite för att bli lite rundare.. häftapparaten användes till att fästa tyget. Halsarna fästes med 2 gipsskruvar vardera från botten av plattan.. Sen letade jag bland säckarna av kläder som skall åka till tippen.. En kjol, en skjorta och en t-shirt i vitt fanns det.. En grej till varje svankropp alltså.. Jag fäste tyget vid halsen och längs sidorna på plattan så att det blev ganska mycket tyg uppepå plattan.. Nu behövde jag något att fylla kropparna med! Jag funderade lite för det får ju inte bli tungt heller.... Tidningspapper skrynklat i en plastpåse fick det bli.. sagt och gjort och in i baken med det.. Sen häftade jag till tyget så att påsen stannade kvar.. Resultatet? inte helt tokigt..jag funderar på om jag ska måla näbbarna gula? eller orange? och ett öga på var sida?... Dessa kommer nog att fungera fint ihop med 12 kanada och 12 grågåsbulvaner.. liggömsle i vitt och snödräkt på mig själv... Ska se om jag kan slänga ihop en gåsflagga också..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar