onsdag 19 december 2018

gårdagens rävvak

Satte mig i vaktornet vid 2030.. Vinden låg lite dumt från tornet mot åteln.. Vid 2100 hörde jag en räv skälla bortanför åteln..
ett varningsskall? det var möjligt men rävarna brukar komma från alla håll så chanserna kändes goda ändå. Vid 2200 hörde jag nåt konstigt läte.. antingen var det en gris som högg i tjärträdet eller så var det ett djur som gjorde lätet. Jag fick se en rävlik rörelse borta i svackan på åkern.. Upp med bössan och visst var det en räv...Den kom närmre och eftersom vinden blåste åt höger och inte rakt fram så höll jag mig lugn. Räven gick och plockade hundkulor. Jag hade den i kikaren hela tiden och när den kom in på 15 m så kunde jag inte hålla mig längre...PANG! ljudet bröt tystnaden och räven gjorde ett illvrål.. Den sprang iväg med full fart och ungefär 80 m bort såg den ut att svänga av... Fast nu var den i svackan bortom synhåll så nu var det frågan.. är den död? eller blir det ett besvärligt eftersök? eller kunde jag ha bommat? Jag satt kvar en stund men sen gick jag ner till skottplatsen.. Ett hål i marken och såg man på.. lite blodstänk! Jag följde spåret och det blev mer och mer blod vilket stillade min oro något.. Jag skymtade något mörkt nere i svackan och det var räven... Mycket blod men minimalt med skador i pälsen.. ännu ett skinn att ta vara på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar