tisdag 21 november 2017

Vakat räv..

Satte mig i vaktornet strax före 2000.. Bonden höll på att lasta rundbalarna som låg kvar på åkern. Det gick fint att ta sig till tornet medan traktorn bröta. När bonden lastat kärran så åkte han mot gården.. Det hann knappt bli tyst förrän en räv började skälla i skogsbrynet 200m bort. Gött då är den i närheten.. Bonden kom tillbaka och lastade balar två gånger till.. 18 balar per lass..det är tunga lass! Efter 3h började räven att vråla på nytt.. det var en högljudd rackare.. ovanligt högt skall må jag säga... förmodligen en riktigt stor räv..det var vad jag hoppades.. Det var nätt och jämnt att man kunde se nåt på åkern.. men det var vindstilla och tyst..man kunde höra något gnaga emellanåt..räven som gnagde på älgrevbenen?..det gick inte att se i mörkret. Brädorna i tornet var frusna så minsta rörelse knakade i tornet...
4h gick och så även 5h...Räven kom åter och började skälla 200m bort.. men denna gång skällde han längre och längre bort så jag packade ihop.. 6h fick räcka.. fötterna var frusna... men hade jag suttit en timme till så hade nog räven kommit.. surt! Imon blir det nog ett vak från ett boningshus..åteln i hästhagen.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar