måndag 20 november 2017

Skogen med stövarn.. 14h

Idag blev det en heldag i skogen. Snön låg fint och rävspåren ringlade längs med vägen in i marken.  Jag tog ur stövarn ur bilen och hittade omgående ett pinfärskt spår att släppa honom i.. Snön i spåret var forfarande lös så räven var max 30min bort. Stövarn stack efter i ett par hundra meter.. sen gjordes en lov ner mot sjön.. jag satt kvar vid åteln. Hunden kom tillbaka och jag gick med honom i spåret ytterligare en vända. Återigen stack han iväg och nu långt.. Drevet gick och och förmodligen var han efter räven... Det tog stopp på ett ställe.. och han gick runt.. Jag vet inte om det finns nåt gryt där.. Stövarn kom tillbaka och jag gick med honom i rävlöpan ännu en gång.. Nu drog han iväg i spåret och jag gick efter.. Men efter 200m gjorde stövarn ett avhopp och in i skogen.. nu hade han nog vindat något. 500m in vid ett berg stod han still en stund.. Jag gick dit för att kolla efter gryt.. men jag hittade inget.. Däremot såg jag ett rådjursspår fast inte vid hundens spår.. men eventuellt var han efter rådjur. Jag gick efter hunden för att kunna koppla om det var så. Det drog iväg 700m.. jag gömde mig där stövarn sprungit.. men där syntes inga andra spår.. konstigt nog. En stund senare kom hunden och lät sig kopplas.. Jag tog hunden och gick längre in i marken för att undersöka drevet.. En bit bort hittades rådjursspår..men även räv... jag fick fya när han nosade i rådjursspåret och berömma i rävspåret. Jag gick tillbaka med hunden till stället där han släppte den färska rävlöpan.. Det blev till att berömma och gå i spåret.. jycken fattade och jag sprang 500m i spåret med hunden innan jag släppte. Han skenade iväg och drevet gick efter 450m..  Nu for det runt i hög fart.. varv efter varv i den täta skogen.. bort igenom och i vägkrysset där det ofta blir tappt blev det som vanligt tvärstopp.. Hunden vände efter en stund och det tycktes driva kring området med sprängstenstippen.. I änden på ett berg stod det still på nytt.. Klockan gick och jag tänkte göra ett försök med att koppla hunden.. Jag gick närmre och kom in på 30m.. det fanns gott om färska älgspår i snön.. Hunden lät sig inte kopplas och stack iväg på nytt.. han började driva.. Var han efter älgen tro? Inte lätt att gå i planteringen som precis gallrats.. Drevet gick långväga och förbi en sjö.. där vände det och gick åter mot sprängstensområdet..  Ännu en gång tog det stopp.. men om det var räv eller älg han drev lär jag inte få veta.. När hunden äntligen lät sig kopplas så åkte vi hem. 5h i skogen resulterade i 2.4mil för hunden och 7km för husse... Hoppas det faller nysnö tills på onsdag så gör vi ett nytt försök..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar