onsdag 6 mars 2024

Mer skogsarbete

Idag skickade chefen mig på en röjning som vi varit på tidigare.  Jag var på plats kl 0700. Det stod i traktdirektivet att vi skulle spara ett blandat bestånd. En riktigt rolig röjning då det fanns massa fin björk att spara och tall här och där. Dessutom hittade jag en bok som jag plockade fram rejält, den kommer breda ut sig och bli full av krokiga grenar. En bok ska stå trångt om den skall bli rak, men här tänkte jag mer på viltet. Det fanns gott om grisbök i skogen. Jag röjde en sträcka på ca 100m och 50m brett kanske? En tät och försenad röjning tar tid. Efter denna röjning kommer det inte att gallras, det kommer stå till slutavverkning. Så 1600-2000 stammar per hektar. Jag var så inne i arbetet att jag tog 20 minuter rast istället för 60 under dagen och råkade jobba över 35 minuter också. Imorgon och på fredag jobbar jag på mitt vanliga jobb.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar