söndag 25 februari 2024

Trött skogsarbetare?

I morse var jag trött som bare den. Jag vaknade kl 0500 men beslutade mig för att sova till kl 0800 och hoppa över jakten. Således blev det en ren skogsdag hos min vän. Jag påbörjade gallringen utav ett skifte där jag gått över med röjsåg för 2 år sedan. Jag höll 10 meters bredd och kom väl en 50-70 meter nåt. Jag sparade ett blandat bestånd av björk och gran och försökte hålla jämn höjd på det kvarvarande. Det var således en hel del mindre granar som fick stryka på foten. Björkar med mindre än 1/5 dels grönkrona stöp i backen med. De var lätta att kvista. Kompisen sågade ved nere på gården och bjöd på fika efter några timmars arbete. Jag körde ner ett lass ved till gården från det jag tog ner senast. Sen kapade jag 2 stora björkar längs vägen och fyllde släpkärran. Jag får åka upp och fortsätta med gallringen snart igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar