torsdag 4 januari 2024

Åtlat och fällt träd

I morse åkte jag till mitt vaktorn för att kolla spår. Snön var dessvärre borta. Jag åtlade lite och tjärade på nytt. När jag kom hem så tyckte jag att vädret var rätt så okej. Solsken och inte mycket blåst så jag plockade fram motorsågen. Jag fällde en stor tall. Därefter sågade jag en gran men den ville inte välta trots 3 kilar. Jag misstänkte att den satt fast i tallen som stod bredvid och beslutade mig för att fälla den med. Men nu hade jag plötsligt 2 träd som inte ville välta? Brytmånen var sågad till knappa 2cm och kilarna i botten. En farsa till dotterns kompis dök upp och erbjöd sig att putta mot ett av träden med stegen som jag hade framme. Det hjälpte inte... Jag snittade lite till i brytmånen och då föll de. Troligtvis var väl virket i träden fruset eftersom de inte ville ner. Jag kvistade och kubbade upp 2 av stammarna och fällde ytterligare en liten gran. Imorgon blir det fortsättning på fällning och kapning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar