torsdag 21 december 2023

Universeum

I eftermiddags besökte jag Universeum med grabben. Vi gick in genom entrén och det första jag såg var en råtta som klättrade upp på bergväggen i regnskogen. Vi gick vidare och följde vattnets väg från fjällvärlden och ner till havet. Det fanns många fiskar att titta på. Grabben var helt lyrisk. Efter saltvattensakvariumen så gick vi in till reptilerna. Det var giftormar och giftödlor att kolla på där. Hur vackra som helst. Men inget jag vill ha som husdjur i nuläget. Vi fortsatte till insekterna och spanade in väsande kackerlackor bland annat. De är fräna och jag hade gärna haft några såna i ett terrarie. När vi var klara så vandrade vi in i regnskogen. Första djuret där inne var en råtta.. sen en fågel och sen en råtta till.  Jag träffade på en bekant som jobbar där inne och passade på att fråga om råttorna verkligen skulle vara där. Det skulle de inte, de har kommit på grund av arbetet med västlänken. Oj herregud tänkte jag, det finns massor av råttor i stan. Man brukar säga att i stan är man aldrig mer än 10 meter från en råtta.  Råttor kan vad jag hört bära på 33 sjukdomar som smittar till människor så inte så kul att ha dem i en turistattraktion. Regnskogen gick vi genom ganska fort men vi hann kolla det viktiga, pirayor och kajmanen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar