tisdag 5 december 2023

släpat stock och vakat

Under dagen släpade jag stock fram till sågverket. Ett gediget arbete att flytta 3 meters längder även om det bara är 200 meter transportsträcka. Jag testade att såga en stock men det gick trögt, virket var fruset. På kvällen satte jag mig i mitt vaktorn vid kl 1900. Efter en halvtimme hörde jag 2 rävar kivas uppe i berget. En stund senare kom en räv smygande mot åteln, och i hasorna på den första kom även den andra. Jag lyfte bössan och klappa pipan i väggen ovanför skjutgluggen. Rävarna pep iväg illa kvickt. Någon timme senare hörde jag dem skälla bortåt bondgården. Sen hördes det tassande bakom mitt torn.. en räv kom trippandes men man hörde tydligt hur den kastade när den kom fram till mina fotspår. Ytterligare en räv visade sig snabbt ute på åkern. Plötsligt fick jag syn på något större än ett rådjur, det rörde sig i en jämn hastighet över åkern och helt ljudlöst. En varg,?? Det var min första tanke..Sen funderade jag på om det kunde varit en lo? Jag satt kvar i kojan till kl 2330. Jag stannade till och kollade spårlöpan över åkern.. det såg faktiskt ut att ha varit en gris,  jag ska kolla bättre imon när det är dagsljus. Ska även passa på att åtla mera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar