lördag 23 december 2023

Jaktmorgon

Jaktmorgon hos kompisen. Jag var på plats kl 0815. Koltrastarna sprang i eklöven så det prasslande överallt. Vid kl 0940 kom det fram en dovhjort. Jag höjde bössan när den gick förbi ett buskage. När den kom fram på 30 meters håll så visade den full bredsida. Jag tryckte av, men bössan klickade!!!! Jag säkrade och osäkrade på nytt..klick igen! Jag matade fram en ny patron.. klick igen!!!! Vad var det frågan om??!!! Hjorten vandrade bortåt och jag fick fram den tredje på patronen. Men nu visade hjorten ändan. Jag var tvungen att chansa på att den kunde vända upp så jag vrålade som ett rådjur. Hjorten vred upp och jag tryckte av.. PANG!!! Nu funkade bössan och hjorten tog ett skutt in i buskaget. Jag väntade en stund och gick ner för att kolla spår. Vid skottplatsen låg några hårstrån, efter 10-15 meter fanns det en droppe blod i snön.. och 10 meter längre fram låg hjorten under en gran. Skottet hade tatt perfekt och hjorten hade lämnat jordelivet för de evigt gröna ängarna. Jag släpade fram hjorten till bilen och passade den. Sen bytte jag om till skogshuggare och fällde en björk och en gran. Släpkärran blev full och jag åkte ner till gården. Jag lastade av veden och gav min vän sin julklapp. Sen lastade jag av 2 säckar majs. Kompisen följde med upp till åteln så vi fyllde spridaren. Jag fällde en jättebjörk till och fyllde släpkärran med kubbar. Sen åkte vi ner till gården. Vi tog en promenad i diket och kollade efter en påkörd gris som skulle ligga där. Den var antingen borta eller så var den översnöad. Jag sa god jul till min vän och åkte hemåt med dovhjorten i bagagen och med släpkärran full av björkved. En lyckad dag..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar