lördag 22 april 2023

grejat hemma

I dagarna har jag grejat hemma. Min motorcykel har väckts upp efter vinterns sömn. Volvo valpen har jag haft igång också, bromsarna låg på något. Jag behöver byta ut ljuddämparen på den för kröken har rostat av. Min gamla traktor ville inte starta så jag antar att jag får lufta bränslerören. Idag beställde jag nya sågband till sågverket, jag har fortfarande många stockar kvar att såga. Jag har planterat 4 fruktträd, 2 päron 1 körsbär och 1 persikoträd. Rädisor, sallat, och sparris är på väg upp i mina odlingar. I eftermiddag snickrade jag 2 stora odlingslådor på 3x1 meter. Min slänt har jag fyllt upp träflis, gammal ved, gödsel, kompostjord och jord. Det kommer bli jättebra att odla pumpor och squash där när det blivit lite varmare. Jag har ströat upp ett gäng brädor som skall användas på min garageutbyggnad som jag gjorde för länge länge sen, det har stått omålat med endast undre lagret brädor i flera år. Ikväll målade jag utbygget så när brädorna torkat så kan jag spika på resten. Jag har satt 2 majsbomber på jäsning, utifall att jag åtlar inför jakt någon dag. Jag har sjösatt min eka i sjön, trailerbåten ska jag ta och tvätta och eventuellt vaxa, och en 4 takts motor ska hängas på. Veden är jag nästan klar med och nu skall det bara säljas och köras ved. Jag har närmare 150-200 st 40 liters säckar med björk också. En rabatt med en stor björkstubbe har jag tagit bort från min gräsmatta, stenarna har jag staplat vid dammen och stubben fick jag våldföra mig på en stund med motorsågen....den gamla motorsågen... inte så bra att såga i jord,grus och sten men nu är stubbe och rabatt ett minne blott. Lökarna planterade jag i en solig slänt istället. Der är skönt att dagarna är långa och ljusa nu så man hinner med att göra lite av varje... Här är en bild på årets första sparris på väg upp..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar