måndag 13 mars 2023

bakat bröd

Tog semester denna vecka för att jobba i skogen. Dessvärre hade vädret bestämt sig för att visa sin sämsta sida. Jag fick börja morgonen med att skotta bort nattens 10-15cm snö i regnvädret. När gårdsplan var rensad från blötsnö så var det bara att gå in och byta kläder igen. Min lille terrier som fyllde 12 år igår ville inte gå ut alls. Regnet fortsatte hela dagen och det var endast uppehåll i 5 min. Kvällen regnade bort också så jag höll mig inne. Jag bakade brödkakor, jag värmde mjölk och matolja i en kastrull. När det var fingervarmt så hällde jag det i assistenten. Smulade ner 2 paket jäst och en nypa salt och en skvätt sirap. Sen var det bara att mata på med mjöl tills det blev en bra deg. Degen fick jäsa i 30 min under en duk. Jag kavlade ut platta kakor som jag naggade med gaffel. Sen kördes de in i ugnen på 250 grader i ca 5 min. När de kom ut så penslade jag med matolja och de första kakorna fick oregano strösslat över sig. Några fick flingsalt och sen gjorde jag några utan kryddor. Brödkakorna blev goda. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar