onsdag 8 februari 2023

vakat gris

Bjöd med min kompis på grisjakt hos bonden. Vi träffades kl 2030 och samåkte med min bil..Jag släppte av kompisen vid majsfältet och körde ner till mitt vaktorn. Det var töväder och grisarna brukar vandra runt i tövädret så det kändes spännande. Kompisen tyckte att han såg en gris så han försökte smyga på den men den försvann. Efter nån timme såg jag grisar i änden på åkern mot kompisens håll. Avståndet var bortåt 300 meter. Jag sa åt honom att jag hamna i skottlinjen om han skulle skjuta mot dem. Det fattade han. Några minutet senare såg jag en mörk klump till vänster om mig. Jag kunde inte avgöra om det var en räv, grävling eller gris. Men när den började vandra åt höger så såg jag formen. Det var en gris och jag lyfte bössan. När den kommit tillräckligt åt höger mot berget så avlossade jag ett skott. Ytterligare en gris syntes några meter bortom denna..Grisen gjorde ett vrål och föll knall fall. Avståndet var 100 meter. Den andra grisen vandrade mot skogen och försvann. Kompisen kom bort till mig och jag körde ut på åkern så vi kunde lasta. Det var en årsgris av kvinnligt kön.  Ett välkommet tillskott i frysboxen. Vi åkte hemåt och jag hängde upp bytet och tog ur det. Nu ska jag invänta trikintestet... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar