onsdag 14 december 2022

vakat från ödetorpet

Mätt av julmat så satte jag mig uppe i ödetorpet strax efter kl 2000. Jag hörde ett bonkande, sen lät det som en elefanthjord som gallopperade. Ett svagt grymt hördes. En skugga klev ut på ängen. Jag kollade och det visade sig vara ett rådjur. Jag hörde nåt klampa nedanför fönstret. Ännu ett rådjur tittade fram på ängen. Ena rådjuret började skälla som besatt. Det stod en bra stund och skällde. Framåt kl 2230 hörde jag ett grymt igen. Jag kikade ut åt höger på ängen och fick syn på flera svarta skuggor. Jag lyfte bössan och såg att det var grisar, 5 st verkade det vara. Jag siktade på en och de började flåsa med sina trynen, hade de kännt vittring? så fort jag fick bredsida så sköt jag. Jag väntade någon minut innan jag gick ut, pannlampan gav dessvärre upp. Att krypa under granarna med mobilen som enda belysning gör jag inte gärna, kalla mig feg men skulle det vara en skadskjuten gris som ligger där så blir det mma fight på hög nivå. En skadad gris kan vara livsfarlig, det fick en vän erfara när han fick hela vaden uppskuren av en galt. Jag ringde min nya jaktkamrat och han är nu på väg med lampa och bössa med termiskt sikte. Det känns bra mycket bättre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar