söndag 27 november 2022

jagat och jobbat i skogen

I fredags körde jag ett vakpass uppe vid ödehuset. Jag tog med en solstol och satte mig på övervåningen. Sikten från fönstret var god. Jag satt mellan kl 2115 och kl 2345. Jag tyckte att jag hörde nåt bonka i trädet där jag tjärat men jag såg inget. Det lät även som någon var och ryckte i dörren eller bröta bakom huset. Jag åkte hem och på lördag morgon åkte jag upp till kompisens mark. Jag satte mig på min åtel vid kl 0720 men framåt kl 1000 så åkte jag bort till andra åteln. Därifrån smygjagade jag till kl 1200. Ett dovvilt skymtade jag i ett buskage, så djuren finns där. Även denna gång bytte jag kläder och jobbade vidare i gallringsskogen. Det blev 2 högar med björk denna gång, och det finns sjukt mycket björk kvar att plocka ut. På söndag morgon ägnade jag mig åt att klyva och stapla ved hemma. Och på musfronten har det nu fångats totalt 44st i mina fällor. Under eftermiddagen åkte jag upp till den nya jaktmarken, jag såg direkt att grisarna varit där sen sist. Att det satt ett hårstrå på tjärträdet spelade inte så stor roll. Hela trädgården var vänd upp och ner. Vid parkeringen, vid ytterdörren, kring husväggen, på inägan, vid uthusen, och kring buskarna var det som att någon hade gått fram med en jordfräs. Jag skulle gissa på att det är en större mängd grisar som orsakat detta på några dar. Ängen som de bökat upp knappa kilometern bort hade fått dubbla mängden bök och åkern bredvid såg plöjd ut...men det var bök! Jag kastade ut jordnötter, tömde en hink gamla potäter och gömde godsaker i det höga gräset på inägan.  Jag borde skjuta något där nästa pass. När jag ändå var ute och åkte så åkte jag till bonden, jag stoppade bröd i kråkfällan. En fasantupp sprang i hallonbuskarna och skrek. Kajorna flög förbi och det var hundratals. Det jag stoppade i fällan senast var borta. Jag åkte ner till mitt vaktorn, där flög 2 korpar och 10 talet skator satt i träden. Jag åtlade med potatisskal och kräftskal. I den fuktiga åkerjorden var det gott om klövspår i alla storlekar. Grisarna kommer säkert att fortsätta springa på åteln även i vinter. Här är bilder från ödetorpet. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar