måndag 21 november 2022

gårdagens vakpass

Jag tog med en kompis bort till bondens åkrar igår. Jag satte mig i vaktornet kl 2015. Kompisen fick ställa sig på lilla majsfältet. Jag hörde knak och ljud från skogen bra länge, en fasantupp skrek högt så den blev skrämd av något. Jag hörde grymt då och då. Sen lät det som att en dinosaurie var på ingång. Ett stort träd knäcktes, iallafall lät det så. Åkern täcktes av snö och det blev bra sikt trots mörkret. En stor svart skugga framträdde i änden på buskaget, jag lyfte bössan och ytterligare grisar svängde ut på åkern. Jag hann räkna till 4 st och sen hade jag en i kikaren, jag riktade och sköt. Klick sa det! Grisarna vände tillbaka bakom buskaget. Jag drog i slutstycket för att mata ur den felaktiga patronen....och det visade sig vara tomt i loppet! så urbota dumt!!! glömt att ladda bössan till nöffegrisens stora glädje. Någon timme senare smällde det borta hos kompisen, en flock på 8-10 grisar hade dykt upp vid hans pass.... Tyvärr vart det bom. Han gick och letade blodspår på skottplatsen i över en timme. Sen följde han flockens spår ett hundratal meter utan resultat. Med termiskt sikte ser man värmeskillnad på 0.4 grader så den tycktes inte ligga där.. Jag kollade med hunden nu på morgonen utan resultat...det mesta i spårväg var översnöat nu. Nytt försök ikväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar