onsdag 16 november 2022

arbetsdag

Idag blev det en blandad arbetsdag hemma. Jag började hos djuren med att bära vatten. Sen vittjades musfällorna och jag hade fångat 4 möss till så nu har jag fått 15 st totalt. Jag städade kaninburarna och passade på att använda gödseln till mina odlingar. Jag skördade de sista lökarna och morötterna, sen grävde jag upp ett land med palsternackor.. Jag planterade vitlök i 2 lådor och gödslade ytan med ett tjockt lager. Därefter körde jag resten av gödseln från burarna och tippade det bakom min granhäck. Jag krattade ihop några kärror löv och täckte det hela. Tanken är att jag ska jämna till marken bakom häcken och därefter ta bort granhäcken och nyttja resten av tomten till gräsmatta/grässlänt. Nu är det 10-20m tomt som jag har outnyttjad åt det hållet, på en sträcka av 30-40m. Jag åkte bort till grannen och hämtade hem 2 släpkärror ved, jag hade kubbar och längder liggandes sen jag var där i regnet. Jag tog även med mig tallris hem till kaninerna. Jag kom på att jag hade slaktrester kvar hemma så jag tog en åktur till jaktmarken, vid mitt vaktorn kastade jag ut en massa kötthack. Det lovas ju snö inom kort så lika bra att åtla. Jag stoppade även godsaker i min norska kråkfälla, det är gott om fågel i majsfältet ännu men snart borde väl spillet vara slut. Kommer det snö så ska jag gillra kråkfällan. När jag kom hem så fyllde jag en lökpåse med späck från galten och hängde upp den vid fågelbordet. Automaterna laddade jag med solrosfrö, jordnötter, majs och korn.  Ikväll är det endast 7 grader ute och isande vind. Imorgon ska jag till tandläkarn så jakten går bort imorgon bitti, jag har spräckt en tandkrona och har fått hål i minst en tand till. Jag har gått med tandvärk till och från i 2 månader för jag är inte jättesugen på att dra tänderna. Sist fick de göra operation där de snittar upp tandköttet och viker ner det, sen tar de vinkelkapen och kapar i käkbenet innan de drar ur tanden. Därefter slipar de käkbenet och syr ihop tandköttet. Sen får man gå med liksmak i munnen i en månad. Igår drack jag rom och cola och konstigt nog så gick tandvärken över helt...jag har faktiskt inte kännt av nåt på hela dagen idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar