måndag 10 oktober 2022

kalvjakt

Det är kalvjakt på kompisens mark i 5 dar. I lördags blev det en hind skjuten och igår ett rådjur. Älgarna lyste med sin frånvaro. Jag åkte uppåt i morse för att vara med. Vi var fyra man på varsitt pass. Först hörde en av sig då han sett en sugga med brungrisar dra förbi. Sen sa nästa man att han hade sugga och 5 brungrisar i buskaget vid sitt pass. Och vid kl 0900 så hörde jag ett grymt och fick se 2 runda grisryggar dra bortåt i snåren.  Vid kl 0920 kom en stor svart silltunna på över 100kg fram bakom träden. Jag tyckte det var en galt men sen kom det ett pärlband av bruna i 40-50kg storlek skulle jag gissa. Jag tror det var 7st och jag skickade iväg ett skott i en glugg mellan träden. Grisarna sprang 5-10 meter till och vände håll. Då såg jag ännu fler grisar.. det var närmare 10st. Vi väntade nån timme och sen kom kompisen bort. Vi undersökte skottplatsen men kunde varken hitta päls,blod eller kulans nedslag. Vi sökte sicksack genom den oröjda ungskogen. Vi följde de upptrampade stigarna också och fann inget blod, ingen sårlega och ingen gris. Jag vet av tidigare erfarenhet att feta grisar kan få kulhålet att stänga sig och blöda minimalt. .men här fick vi konstatera att det med största sannolikhet var en bom. Men det grämer mig...jag brukar aldrig bomma. Eventuellt åker jag upp imorgon igen och gör ett nytt försök med hunden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar