måndag 9 maj 2022

åtlat och arbetat

På morgonen åkte jag bort till vaktornet. Jag åtlade med majs och såg att majsbomben var uppgrävd. Det såg ut som att grävlingen var den skyldige. Jag åkte förbi affärn och handlade plantjord. När jag kom hem så planterade jag om 105st tomatplantor. Därefter satte jag ut 20 sparrisplantor i mina odlingslådor och satte potatis i 2 lådor. Jag planterade även sockermajs i en rad. Jag passade på att klippa gräsmattan och plocka ogräs, maskrosor, tistlar och skräppa. När gräsmattan var klippt så tog jag hand om min vedhög på 4 kubik och staplade upp den vid vedskjulet. Jag handsågade en skottkärra ved också. Sen skyfflade jag några skottkärror grus längs min skogsväg. Broder Tuck kom förbi och vi åkte till åteln hemmavid. Markägaren hade sett grisbök och det var i huvudsak kring vår åtel. Vi fyllde rulltunnan, spridaren och tjärade. Sen hängde vi upp en åtelkamera också så det ska bli kul att se om det fastnar nåt på kort. För tillfället har jag tagit en middagsrast men jag har väl mer att göra innan dagen är slut..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar