tisdag 22 februari 2022

röjt i skogen

Idag har jag kört med röjsågen. Jag påbörjade röjningen i en ekbacke där granarna har tagit över..I botten på backen växer stora knippen med hassel och hassel vill ha ljus. Jag har röjt undan lite smågranar och massa brakved. Döda stammar av hassel som lutat ut från knippena har jag tagit bort också. Jag har sparat en del död ved för den biologiska mångfalden. Ett gäng ekar har stamkvistats för att släppa ner ljuset bättre. Ekbacken är rik på stora stenblock och de flesta är mossbeklädda. Min vision är att ekarnas kronor ska bilda ett tak men ändå släppa igenom ljus till hasseln. Marken kommer vara täckt av löv och diverse svampar och örter kommer att trivas tror jag. Jag vet att både rådjur och grävling gillar denna biotop.. och vildsvinen borde älska den... både hasselnötter och ekollon. Röjningen görs mest för att skapa en vacker miljö att jaga i, eventuellt kan man anlägga ett konstgryt i branten(jag har inte hittat något naturgryt än), tänk er att sitta på höjden och vaka grävling en sen höstkväll, höra hur det rasslar nere i löven... Det väcker minnen från mitt första grävlingmöte nånsin, det var just i en sådan ekbacke 1.5 mil väster om denna plats... Det var en augustikväll för 30 år sedan, jag satt på ett klippblock och en stor grävling kom rasslande i branten rätt in i grytet. Kompisen och jag ställde oss några meter från grytöppningen och var alldeles tysta, ut kom 2 grävlingungar som lekte med varann och var nyfikna. De kom närmre och till slut var de vid våra fötter, jag släppte en brakare och de sprang rätt ner i grytet igen! Det skrattade vi åt ett bra tag efteråt. Inte många som skrämt 2 grävlingar med en fis.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar