tisdag 1 februari 2022

gallrat..

Efter morgonens jaktpass så träffa jag min kompis nere på gården. Vi slipade våra sågkedjor och tankade upp våra sågar.. Kompisen höll på med ett större träd som han fällt bakom ladan. Jag fick fria händer att jobba vid mitt pass. Jag åkte bort och gallrade björk vid infarten genom viltstaketet. Sen fortsatte jag inåt mot min åtel. Björkar som står i mörkt i granplanteringen självdör så det är bättre att gallra bort dem när virket är friskt. Jag samlade ihop virke till ett släpkärrelass vid passet. Spridarn hade gott om majs ännu och det fanns spår från räv, gris och hjort. Jag åkte tillbaka till gården för kompisen bjöd på blodpudding och fläsk.. Efter lunchen påbörjade jag arbetet med en förstagallring i granplanteringen mot vägen. Jag har röjt genom beståndet med röjsåg förra året. Nu ägnade jag tid åt att hugga fram lövträden i framkanten av planteringen. Jag sparade på några fina exemplar av rönn, björk ek och sälg. Alla granar i framkant ska bort tänkte jag. Innanför ska det bli ren produktion utav gran. Jag har köpt märkband som jag ska ta med upp imorgon och märka upp fina virkesträd. Allt skräp därimellan ska jag plocka bort. Jag tror att det kommer bli fint när man får en lövridå ytterst...och genomsikt in i beståndet en bit. Fåglarna kommer förmodligen trivas och kanten blir mer stormfast. Svårt att visa på bild hur det blir men här syns lite. Jag fick ihop virke till 2 släpkärror här också...På en sträcka av knappt 60-70m...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar