torsdag 30 september 2021

inget är som väntans tider

Idag blir det ingen vittjning av tinorna.. Men man kan inte låta bli att fundera över hur det går...det är riktigt spännande. Tinorna kan vara stulna och borta när man kommer.. de kan även vara tömda och tjuvvittjade... eller fulla av krabbor eller tomma.. men allra helst vill jag ha några svarta fina humrar.. det är lika spännande med hummerfiske som fällfångst... det gäller att veta vart bytet rör sig.. vilket bete som är bäst och att man får ha grejerna i fred..  Denna typ av fiske var kul så det blir nog att ordna grejer för fiske utav havskräftor sen med..... Havskräftor lever på sandbotten 50-200m djupt... där de gräver ner sig i sanden och kommer upp för att äta nattetid.  Jag har bara 30m lina på hummertinorna och flyktöppningarna är för stora för kräftor.. Farsgubben och jag funderar på att bygga burar.. man får ha 6 burar vid havskräftfiske och de sammankopplas lämpligen med en länk. Broder Tuck kollade sina hummertinor igår och hade fått 30 krabbor...han fick koka i 5 omgångar ... Jag har ätit upp de 20 jag kokte i tisdags... igår blev det 1 hummer och 4 krabbor till lunch... lyxig lunch för en fattig knegare...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar